Friday, November 18, 2011

selami hati pembantu rumah


ORANG GAJI / AMAH / PEMBANTU RUMAH

Apa yang hampa faham maksud orang gaji / amah / pembantu rumah??
Diorang ney dibayar gaji untuk membantu kita terutamanya suri rumah tangga untuk mengemas, mencuci, menyapu, menyediakan dan apa-apa ja kerja rumah yang bersesuian..tapi bukan untuk dijadikan hamba abdi.
itu yang cheq faham la pasal orang gaji..

TAPI!!!

ada setengah orang atau majikan buat pembantu rumah ney macam hamba abdi..
ney melalui pemerhatian dan pendengaran cheq la..
cheq tak penah rasa lagi..
MAJIKAN SUKA BUAT MACAM NEY KE PEMBANTU RUMAH:

1) "buat kerja tue.lagi tak siap jangan rehat."
     Pembantu rumah ney pon manusia jugak..bertolak ansur la sikit..ye! memang la majikan bayar gaji..tapi jangan la buat macam tue..manusia perlukan rehat jugak..macam tue la pembantu rumah.diorang kan manusia macam majikan juga..

2) "buat cepat sikit kerja.esok kena bangun awal..banyak lagi kerja." 
     Tengok la juga masa pembantu rumah ney tido..kalau dia tido pukul 3-4 pagi..esok pagi-pagi subuh nak kena bangun awal..buat kerja lagi..penat semalam pon tak habis lagi..nak buat kerja esoknya mesti tak larat..kesian la sikit.tenaga perempuan tak macam tenaga lelaki.

3) "alarh...lenguh sikit ja. pi cat belah sana plak.."
      Lenguh sikit ja??? cuba buat apa yang pembantu rumah tue buat..lepas cat rumah.tetiba kena komen cat tak sekata..then kena cat balik..cat la si pembantu rumah ney..yang majikan tahu komen ja..sehari suntuk si pembantu rumah ney cat rumah..esok kena cat lagi..almaklumlah rumah besar la katakan..dah la kudrat perempuan ngan lelaki lain..

Pembantu Rumah ney bukan macam "SuperMak"..boley buat apa-apa ja dengan pantas,tepat dan tangkas..suruh buat tue dalam sekelip mata siap..tue semua "SuperMak" ja boley buat..
ini PEMBANTU RUMAH hanya manusia biasa yang menpunyai kudrat sama dengan manusia lain..
"JANGANLAH JADIKAN MEREKA HAMBA ABDI"
"HORMATILAH MEREKA MACAM KITA MENGHORMATI ORANG LAIN"

2 comments:

Munnafendy said...

nice entry dear.. =)

my FIL layan org gaji mcm sedara smpai tak perasan tu rupanya org gaji...hehe

sib baik muka tu ada rupa indon

shayat ahmad said...

hahhaaa..okey lah macam tue..
cuma tak puas hati ngn stengah majikan ja..^_^

HAK MILIK NUR SHAHIRAH BINTI AHMAD